Peka

10:33:00 PM

semua manusia di dunia ni tak sama.. i'm not denying it one bit
but it doesn't mean we cant change the bad habit
the only thing that we need is be considerate.. be 'PEKA'
please laaaa~
and we have to remember that everyone's patience have their limit.. even Rasulullah pernah marah apatah lagi kita manusia biasa yg tiada sebarang keistimewaan ni~
there are times we can just let it go, let it go, let it go lagiiii then lagiiii then lagiiiiiii
but at one point you just cant..don't push to that limit
kalau kita tak suka orang buat kita sakit hati jangan buat orang lain sakit hati..
kalau kita tak suka orang sindir kita, kita jangan sindir orang lain dengan maksud 'bergurau'
ni orang kata kita kena peka~ tak semua orang boleh terima gurauan kita, tak semua orang boleh terima perangai kita, tak semua orang rela diperbodohkan, tak semua orang suka dibuli (ada ke orang suka dibuli?? musykil lak) haha tak pe lah~
tak semua orang boleh bersabar dengan tingkah laku yang aku suka panggil 'sengal' !!
YES! sengal~ nak kata tak boleh berfikir, mostly orang zaman sekarang masuk uni.. at least pun ada diploma,  tapi perangai adehhhh sakit mata memandang, sakit otak memikirkan, perit hati nak menanggung sabar tu..
aku ni bukan nya penyabar sangat orang nya, tapi selagi boleh sabar aku sabar, selagi boleh tahan aku tahan, biarlah sampai gigit jari tahan marah pun. kalau nak cakap air mata tuuuu tak payah nak cerita la kan, aku tak tahu dah berapa juta air mata aku menitik sebab ni..
sebab tu lah  sebelum aku pernah cakap, ada kelebihan yang Allah bagi ni aku cuba anggap satu perkara yang positif tapi bila kita tahu banyak benda, peka sangat ni,,,,,, letih jugak~ nak kena tahan sakit hati, nak kena tahan mulut dari menyumpah, nak kena tanggung space memory dlm otak sebab kena tolong pikirkan sal benda yg kadang2 takde kaitan pun dengan aku...nak kena tahan air mata dari nangis je setiap hari sebab sedih tgk umat Rasulullah makin lama makin lalai (termasuklah aku jugak) haisshhh
bak kata kawan aku

"bukan mengeluh tapi bertahan"
alangkah bagus nya kalau aku boleh sepositif itu...
betul orang kata; orang yang lagi rapat dengan kita lagiiiii susah kita nak nasihat.
yes i can't expect them to change drastically tapi peka la sikit bila orang bagi hint suh berubah, kang kalau aku cakap depan2 jap lagi........ perang saudara tak pasal2~
sadis sangat2...aku nak dia berubah and aku tak nak jadi cam dia~
 tapi aku tak mampu nak tolong dia...
im at lost.. totally lost.
the only thing that keep me still bersabar is The Almighty Allah and my mother.
aku rasa kalau aku ni tak balik ke pangkal jalan hari tu.... dah lama dah aku ni jadi anak derhaka.
tapiiiii salah ke aku tak tegakkan agama sendiri??.........
cegahlah sesuatu itu dengan tangan,
kalau tak mampu cegahlah dengan mulut,
kalau masih tak mampu cegahlah didalam hati. (sesungguhnya inilah selemah2 iman)

tapi aku tak mampuuuuu... aku tahu aku banyak dosa... dulu perangai aku macam tu jgk
dan aku kembali pada Allah S.W.T
dan sekarang Engkau bagi aku ujian ni, biar aku lihat dengan mata kpala sendiri kemungkaran ni..
YA Allah....aku mintak ampun tapi aku tak mampu.


“Milikilah sifat sabar. Sifat sabar itu ada dua. Sabar yang pertama lebih afdhal dari sabar yang kedua iaitu sabar dalam meninggalkan larangan Allah SWT dan sabar dalam menghadapi musibah. Ketahuilah bahawa sabar itu sangkutan iman (orang yang bersabar akan mendapat iman) kerana kebajikan yang paling utama adalah taqwa dan taqwa hanya dapat dicapai dengan sabar.”

Saidina   Umar Alkhattab
sa

You Might Also Like

0 comments

****

****